comscore
Tumpuan :
Nasional

Waspada Selebriti, ‘Influencer’ Promosi Pelaburan Di Media Sosial

KUALA LUMPUR: Suruhanjaya Sekuriti Malaysia (SC) menasihatkan orang ramai supaya berwaspada dan berhati-hati dengan individu yang mengaku pakar pelaburan dengan menggunakan media sosial untuk menyebarkan maklumat palsu dan mengelirukan.

Pengerusi SC, Datuk Seri Awang Adek Hussin, berkata terdapat peningkatan penggunaan selebriti dan pempengaruh atau ‘influencer’ untuk mempromosikan tawaran pelaburan runcit di media sosial, termasuk menyokong serta memberikan nasihat pelaburan kepada pelabur, selain bercakap atau mempromosikan pelaburan yang berjaya.

Beliau berkata, bagi menangani masalah yang semakin meningkat itu, SC telah meningkatkan kerjasama dengan pelbagai pemegang taruh untuk memerangi penipuan itu.

Katanya, pendekatan pelbagai serampang SC termasuk menyedarkan orang ramai melalui Senarai Amaran Pelabur, menyekat laman web dan penyekatan geo halaman media sosial yang menyinggung perasaan.

“Kami juga mengambil tindakan penguatkuasaan mengikut keperluan. Tahun lalu, kami menambah 275 nama pada Senarai Amaran Pelabur, menyekat 143 laman web dan menyekat 35 geo halaman media sosial.

“Tahun ini, kami telah menambah 194 nama pada Senarai Amaran kami dan 143 laman web dan 26 halaman Facebook telah disekat (setakat Ogos 2022),” katanya pada pembukaan InvestSmart Fest (ISF 2022) anjuran SC di sini, hari ini.

Mengulas lanjut, Awang Adek berkata, Malaysia telah menyaksikan peningkatan ketara dalam penipuan dalam talian sejak dua tahun lalu, dengan hampir 72,000 penipuan dan kerugian RM5.2 bilion.

Beliau berkata, penipuan pelaburan menyumbang hampir 12,000 daripada jumlah keseluruhan penipuan, malah setakat September tahun ini, pengawal selia pasaran modal itu telah menerima 1,800 aduan dan pertanyaan berkaitan penipuan pelaburan dan aktiviti tidak berlesen.

“Penipu mencari cara yang semakin canggih untuk menyasarkan pelabur, yang terdiri daripada mereka yang terdedah dari satu sisi kepada mereka yang melabur terutamanya dengan keinginan, atau berharap, untuk memperoleh banyak wang tanpa mengira risiko, dengan ada yang menggelarkannya sebagai ‘naluri perjudian’.

“Kebanyakan penipuan disebarkan melalui aplikasi dan platform pemesejan seperti WhatsApp dan Facebook. Baru-baru ini kami menyedari bahawa mereka mula menggunakan Telegram juga. Banyak penipuan ini juga mendakwa patuh Syariah,” katanya.

Pengerusi SC itu juga mengingatkan bahawa di bawah undang-undang Malaysia, mana-mana syarikat atau individu yang ingin menyediakan produk dan perkhidmatan pasaran modal kepada pelabur Malaysia, seperti unit amanah, saham, pelaburan digital dan bon, mesti dilesenkan atau berdaftar dengan SC.

Beliau berkata, ia juga terpakai kepada mereka yang berada atau mendakwa dilesenkan di luar negara.

SC mengadakan pameran pendidikan pelabur, ISF 2022 selama tiga hari bermula hari ini hingga Ahad bagi meningkatkan tahap celik kewangan dan membantu orang ramai melindungi diri mereka daripada penipu pelaburan.

Diadakan di Dewan Pameran 5 Pusat Konvensyen Kuala Lumpur (KLCC), ISF 2022 akan menghimpunkan lebih 40 peserta pameran, terdiri daripada Rangkaian Pendidikan Kewangan (FEN), Bursa Malaysia, Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), bank pelaburan dan penyedia produk dan perkhidmatan pasaran modal lain.

Peserta industri fintech seperti Luno Malaysia dan Wahed Investment juga akan membuat penampilan.

ISF 2022 akan menampilkan ceramah, perbincangan panel dan sesi diskusi oleh pakar kewangan dan pelaburan terkemuka untuk berkongsi pandangan mereka tentang pasaran modal Malaysia dan peluang pelaburan yang tersedia.
ISF 2022 juga akan menawarkan sesi perancangan kewangan percuma untuk membolehkan orang ramai merancang pelaburan dan persaraan mereka dengan bimbingan perancang kewangan berlesen. – BERITA HARIAN

Loading...
Terkini