MAKKAH: Dalam usaha menjamin keselesaan setiap jemaah negara ini menunaikan ibadah haji, Lembaga Tabung Haji (TH) komited memastikan setiap aduan dan rungutan yang diterima daripada tetamu Allah itu akan direkod dan diselesaikan segera.
Pengarah Operasi Makkah, Mohamad Zamry Mohd Noor berkata, menerima dan menyelesaikan aduan jemaah menjadi keutamaan pihak pengurusan maktab dalam menyediakan perkhidmatan terbaik.
TH membahagikan kemudahan khidmat pelanggan yang disediakan untuk jemaah haji Malaysia di tanah suci, kepada lima kategori khusus, tahun ini.
Ia merangkumi aduan, permohonan, cadangan, penghargaan dan pertanyaan.
Pembahagian kategori secara jelas itu penting kerana sebelum ini semua input daripada jemaah haji disatukan sehingga pihak TH sukar melakukan analisis dengan tepat.
Aduan boleh dilakukan di kaunter khidmat pelanggan di kesemua sembilan maktab atau secara dalam talian 24 jam.
Unit itu akan melayani setiap aduan yang tidak berkaitan dengan ibadah seperti perkhidmatan yang diberikan pihak ketiga antaranya Pos Malaysia, FGV Transport dan Syarikat Telekomunikasi Arab Saudi.
Ia termasuk permohonan jemaah haji seperti kehilangan lencana atau gelang pengenalan diri yang akan digantikan terus dengan yang baharu.
“Pada tahun ni kita telah kategorikan secara jelas apakah aduan sbnrnya, dulu hilang gelang pun dipanggil aduan, padahal mereka permohonan gelang baru dan bila aduan mesti diselesaikam dgn segera, tengok jenis aduan,”
“SOP kita kalau tak melibatkan apa2 kerosakkam bangunan, perlu 2 hari, lain2 aduan perlu disiapkan segera hingga selesai, direkodkan.Tak boleh open tergantung, tak boleh,” kata Pengarah Operasi Makkah, Mohamad Zamry Mohd Noor.
Tambahnya, pusat khidmat pelanggan merupakan salah satu daripada empat bahagian pentadbiran dalam operasi haji tahun ini selain pengurusan, penerbangan dan khidmat luar.
Pejabat Operasi Makkah juga bertanggungjawab memantau makanan yang diberikan kepada jemaah sepanjang operasi haji tahun ini.