Tumpuan :
Dunia

Boeing ramalkan kerugian besar atas masalah pertahanan dan mogok, saham jatuh 2.6 peratus

FOTO: Reuters

VIRGINIA – Kehilangan BA.N Boeing akan melebihi jangkaan apabila ia mendedahkan keputusan suku keempat minggu depan, kata pembuat pesawat A.S. yang kekurangan dana itu pada Khamis, memetik pertuduhan di unit pertahanannya, penghantaran pesawat yang lebih rendah dan kerugian akibat mogok yang melumpuhkan.

Syarikat itu meramalkan kerugian suku tahunan sebanyak $5.46 sesaham, lebih menurun daripada jangkaan purata penganalisis mengenai kerugian $1.84 sesaham.

Saham Boeing jatuh 2.6% dalam dagangan selepas waktu kerja kerana syarikat itu mengunjurkan pendapatan suku tahunan sebanyak $15.2 bilion, di bawah jangkaan sebanyak $16.27 bilion.

Boeing mengalami kerugian pada 2024, berdepan mogok oleh lebih 33,000 pekerja yang menghentikan pengeluaran pesawat 737 MAX, 777 dan 767. Pembuat pesawat itu sudah pun bergelut dengan krisis kualiti akibat letupan panel udara pada Januari dalam pesawat 737 MAX yang hampir baharu, dikendalikan oleh Alaska Airlines.

Penganalisis secara purata menjangkakan kerugian sesaham sebanyak $1.84 dan hasil sebanyak $16.27 bilion mengikut data LSEG.

“Walaupun kami menghadapi cabaran jangka pendek, kami mengambil langkah penting untuk menstabilkan perniagaan kami pada suku tersebut, termasuk mencapai persetujuan dengan rakan sepasukan kami yang diwakili IAM dan menjalankan peningkatan modal yang berjaya untuk memperbaiki kunci kira-kira kami,” Ketua Pegawai Eksekutif Kelly Ortberg, yang mengambil tampuk pada Ogos, kata dalam satu kenyataan. “Kami juga memulakan semula pengeluaran 737, 767 dan 777/777X dan pasukan kami kekal fokus dengan kerja keras di hadapan untuk membina masa depan baharu untuk Boeing.”

Boeing mencapai perjanjian dengan pekerja kilang Northwest pada awal November.

Boeing Commercial Airplanes menjangkakan pendapatan suku keempat sebanyak $4.8 bilion dan kerugian margin operasi sebanyak 43.9 peratus.

Itu termasuk caj pendapatan sebelum cukai kira-kira $900 juta pada program 777Xnya, yang menurut syarikat itu disebabkan oleh kos buruh yang lebih tinggi daripada kontrak baharu yang menyelesaikan mogok itu. Boeing mengulangi rancangannya untuk menghantar 777-9 pertama pada 2026, beberapa tahun kemudian daripada yang dijangkakan apabila ia melancarkan pesawat baharu itu pada 2013.

Ia juga menjangkakan caj kira-kira $200 juta pada program 767nya.

Boeing Defense, Space and Security (BDS) menjangkakan $1.7 bilion dalam caj pendapatan sebelum cukai ke atas lima program pembangunan harga tetapnya: kapal tangki KC-46, jurulatih T-7, kapsul Starline untuk Program Kru Komersial NASA, dua pesawat presiden AS yang dikenali sebagai Air Force One, dan drone pengisian bahan api MQ-25.

Caj $800 juta kepada program kapal tangki KC-46 adalah disebabkan, sebahagiannya, kepada mogok Machinists, menurut syarikat itu. Boeing berkata program T-7 akan menelan caj $500 juta.

BDS dijangka memperoleh pendapatan suku tahunan sebanyak $5.4 bilion dan kerugian margin operasi hampir 42 peratus. – REUTERS

Loading...
Terkini